Dag 13 (3 augustus).

5 augustus 2012 - Clearwater, Canada

Vrijdag 3 augustus (Remko jarig)

Nog voor 7.15 uur gaan we zonder te ontbijten op weg naar onze volgende bestemming, Lake Louise. Het is halverwege de nacht opnieuw wat gaan regenen en tot bij Lake Louise (zo’n 60 kilometer van Banff vandaan) blijft het motregenen. We zijn op dit tijdstip vertrokken om zo vroeg mogelijk bij een camping te zijn in Lake Louise, zodat we plaatsen kunnen bemachtigen op een camping. Nadat we ons gemeld hebben bij een camping en de nummers 4, 5 en 6 hebben gekregen (wij krijgen dus plaatsen toegewezen als er 6 gasten zijn uitgecheckt deze ochtend), gaan we lekker ontbijten bij een restaurantje (het motregent helaas nog steeds en het is erg koud). De meesten van ons smullen van een ontbijt dat bestaat uit scrambled eggs, toast, bacon en pancake! Als we na ons ontbijt terugkeren naar de camping hebben we al snel drie plaatsen redelijk dicht bij elkaar. We zetten één camper op een plaats en vertrekken met twee campers naar Lake Louise. Het bekendste bergmeer van Canada aan de voet van de 3464 m hoge Mount Victoria, met daarop Victoria Glacier. Het meer is prachtig turquoise! Aan Lake Louise ligt Chateau Lake Louise, een enorm hotel. We maken net als de vele andere toeristen een berg foto’s en we rijden daarna door naar Moraine Lake.  Dit meer heeft een helblauwe kleur volgens de boekjes, maar als wij er zijn zien we dat niet, maar dat zou kunnen komen door de bewolking. De kinderen vinden het prachtig bij dit meer, want ze kunnen op de plek waar het meer nog smal is, over drijvende boomstammen lopen naar de overkant waar hele grote rotsblokken liggen. Hier en daar gaat het soms een beetje mis en dat levert wat natte kleren op! En Luuk wordt zelfs ‘gered’ door een attente jonge man…. We eten bij Moraine Lake aan een picknicktafel brood en gaan daarna naar Yoho National Park. Dit kleine park, waar het weer een uur vroeger is, grenst aan het Banff National Park. In Yoho National Park kijken we bij het uitzichtpunt Spiral Tunnels, waar we twee tunnel ingangen voor treinen in de bergen zien. Helaas komt er net geen trein voorbij, die door die spiraalvormige tunnels, door de bergen rijdt. We besluiten er ook niet op te wachten en rijden door naar de Takakkaw Falls. Dit is de hoogste waterval van De Rockies en de op één na hoogste van Canada. Hij is werkelijk schitterend! Wat een natuurgeweld! We hadden nog naar een Natural Bridge en Emerald Lake willen gaan, maar we zijn allemaal moe en willen graag op tijd eten. Dus we rijden terug naar Lake Louise en bij het verlaten van het Yoho National Park gaat de klok weer een uur vooruit. We lijken wel tijdreizigers!! We stoppen in het dorp nog even om te pinnen en gebak te scoren voor Remko’s verjaardag en gaan dan naar de camping om maar weer eens een keer te gaan bbq-en. Om 21.00 uur drinken we koffie en thee met lekkere gebakjes en zingen we voor Remko! Het weer is vandaag gelukkig nog alles meegevallen na de slechte start van vanochtend! Op deze camping mogen we tot een ieders teleurstelling geen kampvuur maken en daarom gaan we allemaal lekker op tijd de campers in. De reisverslagen worden nu we zo terugkijken steeds langer, maar we zien en doen ook elke dag zoveel! Canada is echt een geweldig mooi vakantieland en we hebben gewoon moeite om te kiezen wat we gaan doen elke dag. De dagen vliegen ook echt voorbij! Morgen gaan we via de Icefields Parkway naar Jasper (230 km) in Jasper National Park en onderweg staan er weer een aantal stops op de planning. Maar nu eerst slapen…ook op deze camping raast de Canadian Pacific langs, maar langzamerhand beginnen we aan die geluiden te wennen…deze trein loopt eigenlijk als een soort rode draad door onze vakantie lijkt het wel…