Dag 19 (9 augustus).

11 augustus 2012 - Parksville, Canada

Donderdag 9 augustus

Om 10.15 uur worden we opgehaald door B.C. Whale Tours. Nadat we bij de haven zijn aangekomen trekken we enorme pakken aan. We lijken net Teletubbies! Met nog vier andere klimmen we aan boord van een boot die pas drie dagen oud is! Pa en ma gaan niet mee en zwaaien ons uit als we om 11.15 uur de haven van Victoria uitvaren. Het eerste stuk nog langzaam, maar buiten de haven op volle vaart. Echt gaaf! Eerst stoppen we bij een groep zeehonden die lekker liggen te luieren en wat rond dobberen! Vlak daarna ziet onze kapitein een zeearend hoog in een zendmast. Na even turen zien wij hem ook zitten. Daarna gaan we snel door naar de ORKA’S! Zodra we zachter gaan varen zien we ze al in de verte en langzaam varen we steeds dichterbij. Wat een prachtig gezicht die reusachtige dieren. Er zitten er ook echt veel! Het is wel best druk met andere bootjes en daardoor kunnen we niet heel dicht bij ze komen en dat mag ook niet. Tijdens deze boottocht varen we trouwens van Canadese wateren naar Amerikaanse wateren. Wij zijn dus eigenlijk in Amerika geweest zonder paspoort! Best gek! Ondanks dat we niet heel dicht bij komen zien we ze echt heel goed. Het zijn ook zulke grote dieren. De kinderen vinden het echt heel gaaf! We zien zelfs een baby orka met zijn/haar moeder mee zwemmen. En één orka komt met zijn hoofd boven water en het lukt Remko om daar foto’s van te maken! Na een tijdje vraagt de kapitein of we nog langer naar de orka’s willen blijven kijken of dat we naar bultrugwalvissen willen gaan kijken. We besluiten voor het laatste te gaan. We hadden de pakken gedeeltelijk uitgedaan toen we bij de orka’s keken, maar nu moeten ze weer helemaal aan. En dat blijkt geen overbodige luxe. We varen een hele tijd met behoorlijke snelheid en de wind maakt het steenkoud. Opeens gaan we zachter varen en zien we in de verte het spuiten van walvissen. En we zijn het enige bootje in de buurt! Geweldig! Drie bultrugwalvissen komen echt heel dicht bij ons en  het lijkt wel of ze het leuk vinden dat we er zijn. Het zijn echt gigantisch grote dieren!!! Ik denk dat we ons rot zouden schrikken als we het gehele dier zouden kunnen zien! En het geluid van het spuiten! Echt heel bijzonder!! En dan als het tijd is om terug te gaan, varen we op volle snelheid terug. De kapitein laat de boot nog wat slalommen en een extra rondje draaien voordat we de haven weer binnen gaan. Iedereen vind het echt gaaf! Het lijkt wel een achtbaan roepen de kinderen en de duimpjes gaan weer omhoog naar de kapitein! We hadden een hele spontane enthousiaste gids bij ons die vol passie over alle dieren die we hebben gezien vertelde. Als we na bijna 4 uur terug zijn in de haven wisselen we e-mailadressen met haar uit, zodat we wat foto’s met elkaar kunnen delen! Pa en ma hebben als ze onze verhalen horen, gewoon een beetje spijt dat ze niet zijn meegegaan. Zij hebben alvast wat door de stad gewandeld en koffie met gedronken met wat lekkers. We hebben alle acht echt enorm genoten van de hele tour! Onze gezichten zijn strak van het zout en rood van de zon en Amy zegt dat ze deze dag nooit meer zal vergeten… Onze Teletubbie-pakken gaan uit en de rest van de middag en avond brengen we door in het centrum van Victoria. We eten frozen yoghurt uit een bakje wat je zelf kunt vullen met allerlei smaken en nog kunt aanvullen met allerlei verschillende soorten toppings. Echt heel leuk en erg lekker. We wandelen nog wat door Chinatown en gaan dan naar de Inner Harbour. De Inner Harbour is een boulevard met muzikanten en allerlei kunstenaars. We kopen er allerlei leuke souvenirs. Het is een gezellige bedoening. We eten in een restaurant in de Inner Harbour en drinken voordat we op de bus stappen naar de camping nog koffie met wat lekkers bij Starbucks. Om 22.00 uur zijn we terug op de camping. Vermoeid maar voldaan duikt iedereen zijn bed in. Victorie is echt een droomstad….